Tu jest Polska

2016-08-11 (6)_polish cars

Wczoraj, spacerując po centrum Moguncji, w małym sklepiku z płytami trafiam na starą płytę: Adam Makowicz Trio gra muzykę Jerome´a Kerna.

Czteroletni Iacopo, po skonstruowaniu powozu z poduszki, ciągnionej przez dobrze uwiązane do niej dwa konie lego, umieszcza na niej całą masę samochodzików i przybiega mi wyjaśnić: „To kareta, która ciągnie samochody, które które…” – brakuje mu słowa.

„…trzeba naprawić?” – podpowiadam. Kręci głową.

„Się zniszczyły” – po paru sekundach znajduje odpowiednie określenie.

A ja jestem dumny, że nie poszedł na łatwiznę i nie powtórzył za mną, tylko znalazł własne słowa. Przez 95 procent czasu jestem jedyną osobą, od której mój najdroższy polsko-włoski „metys” słyszy polską mowę. I każdego dnia zdumiewa mnie coraz bardziej skomplikowanymi słowami i coraz dłuższymi opowieściami w języku polskim. W Polsce bywamy rzadko, mieszkamy we Włoszech, okresami w Niemczech, ale mówię do niego wyłącznie po polsku – niekoniecznie dla samego języka polskiego, ale wydaje mi się, że najważniejsze, żeby umiał poznawać, wyobrażać sobie i wyrażać świat w kilku językach. Po pierwsze, od samego początku będzie wolny od takich wstydliwych przywar jak naiwny patriotyzm, rasizm i ksenofobia, po drugie, jego świat będzie bogaty. Tak sobie myślę.

Wczoraj, spacerując po centrum Moguncji, w małym sklepiku z płytami trafiam na starą płytę: Adam Makowicz Trio gra muzykę Jerome´a Kerna. Teraz nam towarzyszy: Kubusiowi w odwożeniu samochodów na złom lub do naprawy, a mnie w pisaniu.

Polska? Sami ją sobie stworzymy, bez łaski i bez nadęcia.

 

Otagowane:, ,

Skomentuj

